2014 őszétől 2016 nyaráig Pécsett a PTE MIK hallgatója voltam a belsőépítész és környezettervező művész szakon, ahol tavaly nyáron végeztem. A két év során számtalan terv és tárgy került ki a kezeim közül, melyeket igyekeztem rendre feltenni a blogra. Ezeket most a bejegyzés végén csokorba is szedtem, hogy mindenki láthassa, aki kíváncsi a munkáimra, terveimre, ötleteimre vagy ha éppenséggel hasonló tanulmányok megkezdésén töri a fejét, annak is tanulságos lehet majd.
A sok féléves feladat megkoronázásaként készült a most bemutatásra kerülő diplomamunka, melybe mérhetetlenül sok idő és energia ment bele, de úgy érzem, hogy megérte. Egyrészt mert kellőképpen látványos és tele van ötlettel. Másrészt mert nem egy létező megrendelő igényeit kellett kielégíteni adott költségkeretből, hanem tökéletesen szabadon tervezhettem. Bármit és bárhova, és a pénzre sem kellett figyelnem mindeközben.
A bejegyzésben először a belsőépítész tablókat láthatjátok, amelyek összefoglalják a diploma megértéséhez szükséges információkat. Úgy mint környezetelemzés, műszaki tablók, tárgytervek és látványtervek. Ezeket a 2 szintről készített 32 látványterv követi. Végül egy képekkel gazdagon illusztrált tudományos kutatómunka eredményét, vagyis a szakdolgozatomat láthatjátok, mely szintén a terv megértését segíti.
ZSOLNAY NEGYED
Diplomamunkámat azért a Zsolnay Kulturális Negyedbe terveztem, mert a 2009-2011 között felújításra került különleges és elegáns környezet egy frekventált és szép övezete Pécsnek, ahol ráadásul sok esküvőt is tartanak.
A Zsolnay Negyednek három beltéri (Apostolos, Panoráma és E78 koncertterem) és három kültéri helyszíne (Pirogránit és Herkules udvar, Ginkgo tér) is a házasulandók rendelkezésére áll. Továbbá a negyedben szállás is foglalható a Zsolnay Vendégház 13 apartmanjában és egy akadálymentesített szobájában.
Mivel az egyedi ruhákat tervező és készítő szalonok igen gyakran készítenek esküvői és nászruhákat, így ez a helyszín vonzó lehet a potenciális vásárlók számára. Innen már csak egy lépés, hogy egyéb alkalmakra is ruhát készíttessenek mindazok, akik egyszer ide betértek és elégedetten távoztak.
A helyszínválasztás olyan szempontból is előnyös, hogy a Zsolnay-negyedben tartott esküvő esetén a ruhákat nem kell a város másik végébe szállítani. A szalonban történő öltözés után át lehet menni a házasságkötés helyszínére, így az öltözetek nem gyűrődnek. Ráadásul még utolsó pillanatig is igazíthatók, alakíthatók, díszíthetők ezek a ruhák.
Az haute couture szalonnak nemcsak funkcionálisan, hanem művészi, alkotói szempontból is létjogosultsága van ezen a helyszínen, hiszen a Zsolnay Negyedben található az Alkotó Negyed, és itt csoportosul számos manufaktúra is.
TABLÓK
Helyszínrajz
Berendezett alaprajzok
A tervezési koncepció kifejezetten az eredeti épület struktúra, megmaradt üzemi egységek meghagyását, illetve a térszervezésbe való beépítését határozta meg. Minimális bontással és csak a legszükségesebb építéssel, az átláthatóság meghagyása mellett.
Az épület három szintből áll, földszint, emelet és padlástér. A tervezésnél csak a teljes értékű földszintet és emeletet használtam ki, a padlásteret beépítetlenül hagytam. A funkciók elhelyezésénél fontos szempont volt, hogy az üzleti folyamatokhoz igazodjon. A varroda alaprajzi elrendezése pedig a ruhaipari gyártástechnológiai folyamatok lépéseinek felel meg.
A különböző funkciók szétválasztását a belső színezés és az anyaghasználat is hangsúlyozza. Ahol az inspirálódás a cél, ott erősebb, kontrasztos a színhasználat, ahol az elmélyült munka, ott a visszafogottság jellemző. A falak a legtöbb helyen semleges szürkék. A teljes térben padlófűtést terveztem. Az alárendelt helyiségekben, a varrodában és a tervezői irodában gépi szellőztetés van, amely bizonyos mértékig temperálást is lehetővé tesz. A tervezői irodában a szellőző csövek Barrisol álmennyezet fölött futnak
Koncepció
A kívülről felújított, de belül erősen leromlott állapotú hajdani üzemépület jelentős változáson ment keresztül. A megfogalmazott koncepció a különleges, haute couture ruhák hangulatához illeszkedő, elegáns, de extravagáns, egyedi, inspiráló, kizökkentő ügyféltér, illetve a nyugodtabb, de az ügyféltérhez stílusjegyeiben igazodó gyártórészleg tervezését irányozta elő. Míg az emelet teljes egésze felhasználásra került, addig a földszint egy része szabadon maradt egy egyedi cipőket készítő manufaktúra számára. A cipőmanufaktúrával közös kirakat praktikus és a szemközti Pécsi Kesztyűgyár termékeivel kiegészülve egymást erősítő szituációt eredményez.
Az épület az újrahasznosítása mellett határozott cél volt a korábban itt működő Zsolnay-gyár termékeinek, technológiájának megidézése és felhasználása a térben.
Metszetek
Lépcsőterv
A lépcső tervezésénél az épület inspirált, ezért olyan lépcsőt szerettem volna, ami egy loft stílusú térbe harmonikusan illeszkedik. A tisztán acél szerkezet letisztultsága, ipari jellege pontosan megfelel ennek a célnak. A lépcsőfokok és pihenők acéllemezből készülnek, a merevséget a fokokra merőlegesen heggesztett acéllemez homloklapok biztosítják. A pihenő a falhoz dübelekkel rögzített acélkonzolra fekszik fel, két oldalán pedig köracél függesztőrudak tartják. Az érkező lépcsőkar az érkező födémhez rögzített konzolhoz csatlakozik, a lépcsőkarokat pedig fokonként három függesztőrúd rögzíti. A függesztőrudak a mennyezeti födémhez dübelekkel rögzített fogadólemezhez csatlakoznak.
A kapaszkodók néhány fokonként a függesztőrudakhoz bilincsekkel rögzített tartókkal kapcsolódnak. Az érkező szinten leesés elleni védelemként szintén a köracél rudakat alkalmaztam. A kiállítótérben elhelyezett polcokat, illetve a recepción és a tervezőirodában található asztalokat ugyanilyen szerkezettel terveztem. A polcok méretükben is egy-egy lépcsőfokkal egyeznek meg. A függesztett lépcső orsóterében belógatott ilfari csillárok bújnak meg, amik hangulatos fénnyel töltik meg a lépcsőházat. A polcok mindenhol helyi fényt kapnak egy-egy aranyszínű spotlámpából. A kismélységű és nyitott polcokra könnyen pakolhatunk, a polcok tartalma pedig három oldalról könnyen átlátható.
Műszaki megoldások
A diplomaterv számos műszaki megoldást tartalmaz.
Az akadálymentes bejáratnál a mozgássérült vendégek egy HDN típusú emelőlap segítségével jutnak le a kinti járdaszintről a 44 cm-rel lejjebb lévő belső szintre.
A lenti fogadótér tér kéményében egy kiállításokon használatos forgó színpad található.
Mind az emeleten, mind a földszinten okosüveg szeparálja le egymástól a különböző helyiségeket. Az okosüveg a egy 21. századi fejlesztés, amelyben elektromos áram segítségével LCD kristályokat állítanak irányba, ezáltal az üveg rendezett állásban fényáteresztő, rendezetlenben pedig átlátszatlan. Az emeleti tervezőirodában barrisol világító álmennyezet van, amely elrejti a szellőző rendszert is. A kör alakú, ruhákat bemutató színpadok plexi mögé rejtett led világítással vannak kiemelve. A tablón látható még a két szint és a kirakat világítási terve is.
Világítási tervek
Tervezett tárgyak
A diplomamunka tárgya, az amaringo haute couture ruhaszalon egyik erőssége, hogy számtalan egyedi tervezésű textúrám, bútorom és tárgyam található benne.
Az 1-es számú asztalt tom dixon tervezte, melyet átszíneztem és tovább gondoltam.
Minden ezüst színű alkatrész fényes arany, az asztallap pedig gyöngyház színt kapott.
Ennek mintájára készült el a szintén menetes szárakból álló, kombinálható, bővíthető, különböző magasságú és hosszúságú méretekre beállítható ruha- és szabásminta tartó sztender együttes, a próbababa, valamint az előkészítő és meos asztal.
Az iskolai feladatnak szánt lécszékből pad verzió is készült. A ferde vonalakat az elledue cég virgilio nevű komódjának lába szintén megismétli. A többi tárgyhoz hasonlóan ez is gyöngyház színt kapott, és készült belőle egy kis változat, illetve álló- és fali tükör is. A szabászasztal számtalan szövetvéget tud elnyelni. Az asztalok és polcok a függesztett lépcsőt utánozzák. A felnagyított zsolnay csészékből mosdó készült, egy zsolnay tálból pedig falióra. A mosdóban egy tojáson ülő páva világít. Szintén egyetemi feladatként született a tojás alakú szekrény, illetve kredenc a betonlámpának két asztali, egy mennyezeti és egy álló verziója is készült. A cég logójának flamingóiból dekorációk és irányjelzők születtek, de megjelennek szinte mindenhol, mint a cég védjegyei.
Az asztali lámpa, mely könyvben is megjelent (BOOOK Kiadó)
A látványterven megjelenő asztali lámpa makettjének talpa (sok tervben szereplő tárgyhoz hasonlóan) a valóságban is elkészült. A lámpa talpa kreatív betonból van. A betontalp kiöntéséhez sablonnak fadobozt, a tőcsavar furatának kirekesztéséhez pedig műanyag csövet használtam. Egy hét száradás után a sablon eltávolítható, és a lámpa biztonsággal összeállítható. A beton teljes kötéséig összesen négy hétnek kell eltelnie. A talp aljára érdemes filcet ragasztani. A lámpa szára fából készült, a búrája pedig kreatív boltban kapható balsafa váza. A szár és a búra magasfényű fekete sprayfestést kapott.
A lámpa összes fém kiegészítőjét és a lámpabúra belsejét sprayfestékkel fényes aranyra fújtam. A búra arany színe segít abban, hogy a búra belsejében keletkező fény minél inkább szóródjon és hogy a lámpa kellemes, meleg fényt árasszon. A lámpa szárai egy textilipari mérőlécet imitálnak, amelyet a textilek méretre vágásához használnak a méteráruboltokban és a szabászatokon. Az asztali lámpa vezetéke arany színű tilka kábel, amit fényes aranyra fújt képakasztók rögzítenek a lámpa szárához. Az indusztriális formavilágot az elegáns, fényes felületek hivatottak ellensúlyozni.
Surreality látványvilág
A diplomaterv látványvilágát a surreality nevezetű vizuális trend inspirálta. Ennek fényében a haute couture manufaktúra minden egyes tere sok-sok különböző, mozgalmas, kontrasztos és ismétlődő elemmel bombázza az ide látogatót. A bejáraton belépve, és a kirakati portálok előtt elhaladva a cirmosra festett gyárkémény előtt találjuk magunkat (7). Ez a használaton kívüli kémény teljesen új funkciót kapott, belsejébe egy forgó színpad került (8). Itt a 8 méter széles kémény 5,5 méteres belső átmérőjének köszönhetően nagy méretű ruhák is bemutatásra kerülhetnek. Egyszínű, ultramarin kék belseje előtt kiválóan érvényesülnek a ruhák az irányított fényeknek köszönhetően.
A bejárattól nem messze található a recepciós pult (4), ahol a nem bejelentkezésre, hanem az utcáról betérő érdeklődőket igazítják el. A recepciós személy feladata az is, hogy segítsen a mozgáskorlátozottaknak be- és lejutni a másik bejáraton a padlóba süllyeszthető emelőlappal. A mozgáskorlátozott bejárathoz közelebbi boltíven áthaladva először a tárgyalóba (5,6), majd az öltözőszobába (2,3) jutunk. A recepciós pulthoz közelebbi boltíven keresztül pedig az ultramarinkék mosdóba (1) érkezünk. A bejárati tér padlóján körbefutó mintázat a manufaktúra csillárjait imitálja. A lángok helyén plexi alól világító padlófények találhatóak, amik a beérkezés után körbejárásra késztetik a látogatókat.
A FÖLDSZINT LÁTVÁNYTERVEI
Recepció, mosdó, öltöző, tárgyaló, kéményes tér
A bejárati, kéményes térből nyílik a kirakati folyosó (2,3), amely teljesen semleges, felületei szürke színűek. Így jól érvényesülnek benne az aranyhajú, gyöngyházbevonatú manökenek, ruhák, kiegészítők és zsolnay mintás kalaplámpák. A ruhák és egyéb kiegészítők hátteréül a gyár kemencéi szolgálnak. A manufaktúra mellett a földszinti térben egy cipőmanufaktúra működik, így a két cégnek közös kirakata lehet, melyben egymás termékeit kiválóan tudják erősíteni. A választék kiegészülhet a szemközti Pécsi Kesztyűgyár termékeivel is.
Bemutató tér, lépcsőház
A bejárati térből a boltíveken áthaladva azonban egy mesevilágba jutunk (4,5,6). Ez a központi tér a surreality trendnek megfelelően mozgalmas, összetett. Ebben a trendben sok minden megengedett, legyenek azok állatok, állatminta, növények, felnagyított tárgyak, furcsa, oda nem illő elemek, vagy a színek és formák tobzódása (1). Bár a trend lényegesen többet engedne, ebben a térben csak a padló és mennyezet kapott mintás felületet. Viszont bekerült pár drótállat és egy teljes emeletmagasságú manöken alsó teste is (7). A nagyméretű babát több embernagyságú fogja közre. A térben korábban nem volt lépcső és lift, így födémáttörés után bekerülhetett egy modern, függesztett szerkezetű hajtogatott lépcső is (8). A hangulatkeltésben és az iránymutatásban a cég nevéhez inspirációt adó ultramarin kék flamingók is szerepet játszanak.
AZ EMELET LÁTVÁNYTERVEI
Eladó tér, szövetválasztó tér
A födémre felfüggesztett lépcsőn az emeletre felérkezve az emeleti vásárlóterek fogadnak minket. A lenti monumentális próbababa felsőteste itt folytatódik (1), és körülötte ugyancsak embernagyságú porcelán próbababákon szintén a ruhaszalon pár legszebb modellje látható (5,6). A központi téren tekinthető meg a manufaktúra teljes szövetválasztéka is (7). A hangulat ezen a területen visszafogottabb, hiszen a munka jelentős része ezen a szinten zajlik, és a műhelyből látható ez a helyiség. A központi térből nyíló, félreeső emeleti kéményes tér padlója viszont szintén mintás, hiszen ez ismét egy külön kis világ. A manufaktúra teljes ékszer, kiegészítő és meglévő szabásmintákból álló választéka itt található (2,8).
Ebben a helyiségben is találhatóak drót trófeák, de itt már letisztultabb, exkluzívabb formátumban. A gyöngyházszínű, aranygombos komódok méltó keretet és tárolási lehetőséget biztosítanak az árucikkenek (4). A fenti kémény tökéletes lehetőséget biztosít a ruhák szemmagasságba történő elhelyezésére, ezáltal a könnyű áttekinthetőségre (3). A „keljfeljancsi“ flamingók játékossá teszik a teret. A mennyezet színjátszós, űrt imitáló csempeburkolata alatt a különleges csillárok pedig mint bolygók, naprendszerek jelennek meg. Ezek a lépcsőházi drót világtérképén is túlmutatva jelzik, hogy ez a cég ismertséggel bír és nagy terveket szövöget.
Tárgyaló, öltöző, tervezői iroda, munkaállomások
Míg lent a tárgyaló és az öltöző került okosüveg mögé, addig az emeleten a tervezői iroda (6,8) és a komplett műhely. Az okosüveg esetében egy transzformátorral vezérelt fólia segítségével a felhasználók az átlátszó felületet tejszerűvé változtathatják. Így biztosítva a beláthatatlanságot a helyiségbe, melyben tartózkodnak. Az egyik tablón szereplő helyiséget, azaz a tervező irodáját úgy alkottam meg, mintha magamnak tervezném. Itt megtalálható több, az egyetem alatt tervezett tárgyam, úgy, mint tojás alakú kredenc, lécszék, betontalpú asztali lámpa. De került bele pár függesztett növény, barrisol világtó mennyezet, porcelánbaba, és néhány moooi porcelán is.
A tervezőiroda közvetlenül a lépcsőház és a lift mellett található, mert oda időnként az ügyfelek is bejárnak (5). A másik bemutatásra kerülő tér, a műhely működése 10 év ruhaipari tapasztalat alapján nyerte el végleges formáját. A helyiség munkaállomásai ergonomikusak, és precízen követik a technológiai folyamatot. Ezek az állomások kellő teret hagynak minden egyes munkafázisnak (1,2,3,4,7). Az óriási méretű szabászasztalon hatalmas uszályok, fátylak is könnyen kiszabhatók. A varróállomásokon nem kell gépekre várni, mindenkinek saját géppark áll rendelkezésére. A szabásminták könnyen kezelhető, saját tervezésű sztendereken helyezkednek el. A terem végében öltözők, mosdók és a közös konyha bújik meg.
LÁTVÁNYTERVEK
FÖLDSZINT
Kirakati tér.
Fogadótér, recepció és forgó színpad próbababával.
Lenti bemutató tér próbababákkal, kifutóval, öltözővel, tárgyalóval és uniszex mosdóval.
Tárgyaló.
Öltöző.
Uniszex mosdó.
Lépcsőház függesztett lépcsővel.
EMELET
Tervezői iroda.
Fenti bemutató tér próbababákkal, szövetekkel, kiegészítőkkel, kész modellekkel.
Varroda, szabászat.
SZAKDOLGOZAT
A szakdolgozatom témája egy haute couture ruhaszalon, helyszíne a pécsi Zsolnay Kulturális Negyed 26-os számú, üresen álló épülete. A manufaktúra neve amaringo, ami az ultramarin kék és flamingó szavak összevonásából keletkezett. A diplomaterv a surreality vizuális világtrendből táplálkozik, de több más trend is beépül a látványvilágába. Belsőépítészeti értelemben véve a terv stílusa eklektikus, melyben a jelenkor legkorszerűbb műszaki vívmányai mellett a kézi készítésű bútorok és tárgyak is megtalálhatóak.
Mit jelent az haute couture?
Az haute couture egy francia kifejezés. Szó szerinti fordításban magas szabászatot, tehát magas színvonalú, nemes kivitelű, exkluzív, egyedi gyártású ruhakészítést jelent. Eredetileg az angol Charles Frederick Worth munkáit nevezték így, aki a 19. század közepének Párizsában alkotott.
A jelenkori Franciaországban az haute couture védett névnek számít, amit csak bizonyos jól meghatározott követelményeknek megfelelő divatházak használhatnak (például a Dior, a Cardin, a Balmain, a Chanel).
Azonban a kifejezést általánosabban is használják mindenféle különleges, egyedileg gyártott divatos ruhára, akár Párizsban, akár a divat többi fővárosában (pl. Milánó, Tokió, New York, Róma, London) készültek.
Ahhoz, hogy Franciaországban egy divatház reklámkampányaiban hivatalosan is használhassa az haute couture kifejezést, és megkapja a couture ház címet, a következő fontos követelményeknek kell megfelelnie:
- Privát ügyfelek számára megrendelésre gyártott, egyedi darabokat kínál.
- Párizsban saját szabászatot működtet, legalább 15 tagú stábbal.
- Minden évadban bemutat egy minimum 35 darabos kollekciót a párizsi közönségnek.
A Chambre syndicale de la haute couture szigorúan ellenőrzi az haute couture cím használatát. A kritériumokat 1945-ben állították fel, de azok betű szerinti betartása máig is kötelező jelleggel bír.
Az haute couture-t mindig egy vásárló megrendelésére, és csaknem mindig kiváló minőségű, drága anyagokból, különleges figyelemmel, sokszor időigényes kézimunkával készítik. Egy ilyen luxusviseleten minden kézzel varrt és kidolgozott, még az utolsó gomb mintáját is külön a ruhához tervezik, és nem ritkán meghökkentően drága anyagokat, például gyémántot vagy aranyat használnak fel hozzá.
Gyakran látni különös, formabontó haute couture ruhákat a kifutón, amelyeket a kritikusok néha hordhatatlannak minősítenek. Ezeket az haute couture darabokat ritkán sikerül eladni, leginkább csak a divatház presztízsének emelését szolgálják. Igazi profitot inkább a prêt-à-porter – a mindennapi viseletre tervezett, sorozatgyártott – kollekciók hoznak.
Miért ruhaszalon?
A diplomamunkám témája azért lett egy haute couture ruhaszalon, mert kislány korom óta vonzódom a ruhákhoz, a divathoz, az öltözködéshez, a ruhatervezéshez és a varráshoz. Építész édesapámat gyakran láttam varrni, nagymamáimat pedig kézimunkázni. Hat évesen, apai nagymamám halála után, nagypapám kötőtű használata nélkül megmutatta, hogyan kell kötni, de egy ismerőstől kicsivel később a kötőtűs verziót is megtanultam, majd szép sorban a hímzés, horgolás és varrás tudományát is elsajátítottam. Anyai nagymamám elbeszélése szerint, mikor még nem tudtam varrni, őt kérleltem, hogy öltöztesse babáimat.
Attól a perctől kezdve azonban –ez szintén hat éves koromra tehető -, hogy felértem édesapám lábbal hajtós Lucnik varrógépét már magam szabtam és varrtam a ruháimat. Ezt 12 év kísérletezés követte, majd érettségi előtt eldöntöttem, hogy a Könnyűipari Műszaki Főiskolára adom be felvételimet, azon belül is a ruhaipari szakirányra.
Harmadikban már egy neves ruhaszalonban munkálkodtam és lestem el a szakma fortélyait, majd a diploma után még egy évet a főiskolán maradtam ruhatervező tanfolyamon. A tanfolyam ideje alatt is és még tíz évig dolgoztam a szakmában cégeknél és saját ügyfelekkel is.
Nagyon szép és mozgalmas időszaka volt ez az életemnek, de ez idő tájt ismerkedtem meg a férjemmel, akinek velem együtt a lakberendezés és a háztervezés volt a hobbija, így végül édesapám nyomdokait követve az építészet, lakberendezés és tárgytervezés felé fordultam, és ezen a vonalon folytattam tanulmányaimat.
Míg a ruhaszakmában éltem meg mindennapjaimat, mindig egy elegáns és különleges ruhaszalonra vágytam, de ez az álmom végül nem valósult meg. Most, itt, a Pécsi Tudományegyetem Műszaki- és Informatikai karának Belsőépítész és környezettervező művész szakán végre alkalmam nyílt ruhaszalont tervezni és az álmaimat valóra váltani, még ha csak koncepcióterv formájában is.
Miért a zsolnay kulturális negyed?
Diplomamunkámat azért a Zsolnay Kulturális Negyedbe terveztem, mert a 2009-2011 között felújításra került különleges és elegáns környezet egy frekventált és szép övezete Pécsnek, ahol ráadásul sok esküvőt is tartanak.
A Zsolnay Negyednek három beltéri (Apostolos, Panoráma és E78 koncert terem) és három kültéri helyszíne (Pirogránit és Herkules udvar, Ginkgo tér) is a házasulandók rendelkezésére áll. Továbbá a negyedben szállás is foglalható a Zsolnay Vendégház 13 apartmanjában és egy akadálymentesített szobájában.
Mivel az egyedi ruhákat tervező és készítő szalonok igen gyakran készítenek esküvői- és nászruhákat, így ez a helyszín vonzó lehet a potenciális vásárlók számára. Innen már csak egy lépés, hogy egyéb alkalmakra is ruhát készíttessenek mindazok, akik egyszer ide betértek és elégedetten távoztak.
Azért is előnyös még a helyszínválasztás, mert az esküvőkre készített ruhákat nem kell a város másik végébe szállítani. Elég pár méterre vinni vagy akár a szalonban történő öltözés után abban is meg lehet érkezni a házasságkötés helyszínére. Így az öltözetek nem gyűrődnek és ráadásul még utolsó pillanatig is igazíthatók, alakíthatók, díszíthetők.
Az haute couture szalonnak nem csak funkcionálisan, hanem művészi, alkotói szempontból is létjogosultsága van ezen a helyszínen, hiszen a Zsolnay Negyedben található az Alkotó negyed és itt csoportosul számos manufaktúra.
A hely szelleme
A Zsolnay Kulturális Negyed a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa projekt legnagyobb beruházása volt, mely a pécsi Zsolnay Porcelánmanufaktúra területének nagy részén valósult meg 2 év alatt. A több mint 11 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően új életre kelt a porcelánmanufaktúra 5 hektáros területe.
A 26-os számú, téglaborítású épülete kívülről nagyon meghatározó, annál is inkább, mert a belső térben a téglaburkolatú építészeti elemek kémények formájában megismétlődnek. Az épület azonban belül nem esett át felújításon, csak szerkezet-megerősítésen.
A diploma tervezésekor úgy döntöttem, hogy a tereket minél inkább egyben hagyom. A pilléreket, gerendákat és boltíveket lehetőség szerint nem változtatom meg, tiszteletben tartva az eredeti funkcióból következő kötöttségeket is. Az energiát inkább az akadálymentesítésre, az ergonómiára, a felhasznált terület két szintjének összenyitására, összekötésére, valamint egy különleges látványvilágra fordítottam, ezzel is jelezve, hogy az épületet nem alapjaiban kívánom megváltoztatni, hanem újrahasznosítani szeretném.
Ennek szellemében a terekből pusztán a mosdókat és az öltözőt falaztam le, minden más helyiség okosüveggel leválasztott, így a teljes átláthatóság megmarad, de egy gombnyomással a terek vizuálisan is elszeparálhatóak. Az egyik bejárat egy kényelmesebb lépcsőt, a másik egy mozgáskorlátozottak bejutását segítő süllyeszthető peremű, mozgássérült emelőlapot kapott. A födémet egy helyen kibontottam, és a két egymás fölötti szintet összekötöttem egy lifttel és egy nagyvonalú lépcsővel.
Miért amaringo?
Mint ahogy a bevezetésben említettem, a szalon neve az ultramarin kék szín és a flamingó szavak összevonásából állt össze. A név dallamos és grafikailag is igényesen megjeleníthető.
Miért flamingó?
A flamingóra egyszerű a magyarázat: egyik kedvenc madaram, továbbá a választott stílusnak alapvető eleme az állat motívum használata. A flamingó motívum a divatban és a lakberendezésben is jelen van az elmúlt években. Ezen felül pedig a logón jól mutat a flamingópár, amelyek a szerelmet, ezáltal a házasulandókat szimbolizálják, illetve jelzik, hogy mind a két nem számára készülnek a szalonban ruhák.
Miért ultramarin kék?
Az ultramarin kék szín használata tudományosan is megalapozott. Azért ezt a színt választottam, mert ez egy rendkívül tiszta, mély, ragyogó és ősi szín.
Ez az árnyalat a festészet történetének is egyik legfontosabb színe. Eredetileg egy ásványi festék, mely a Lapis Lazuli, vagy Lazurit nevű féldrágakőből készül. A Lazurit jelentése „kék kő”. Ezzel a névvel a tisztább, nagyobb kén anion tartalmú ásványt jelöljük, mely ennél fogva, tisztább és mélyebb kék festéket eredményez.
Az ultramarin kék története egészen az ókori Egyiptomig nyúlik vissza, de Tutanhamon maszkján még díszítőkőként alkalmazták. A Lapis festő pigmentként való használata a középkorban, a reneszánsz idején kezdett elterjedni a 13. és 15. századok között. Olyan mesterek használták rendszeresen, mint Leonardo da Vinci és Michelangelo Buonarotti, Raphaello és Vermeer.
A Lapis Lazuliból készített pigmentet ultramarin kéknek nevezték. A kifejezés a latin „ultra marinus” szóból ered, mely azt jelenti „tengeren túli”. Ez arra utalt, hogy a pigmentet hajókon hozták kereskedelmi úton, a tengeren túlról, leginkább Afganisztánból és Itália partjainál érkezett Európába.
A gazdagság jelképe
A középkori Európában a kék szín igen ritka volt, ezért csak a legmódosabb festők engedhették meg maguknak használatát. Emiatt egy időben hívták Királykéknek is az ultramarin kéket.
A 12-13. századig Szűz Mária ruháját bíbor színnel volt szokás ábrázolni. Sőt, sok helyütt az alacsonyabb rendű, rangú emberek nem is használhatták a bíbor színt, mert az az urak kiváltsága volt.
Az ultramarin kék szín megjelenése után viszont a festők úgy gondolták, hogy illendőbb Szűz Mária ruháját kékben ábrázolni.
Napjainkban egy szintetikusan előállított ultramarint használhatunk, amely pigment tökéletesen helyettesíti a Lapis pigmentet. Ma már ez az egyik legolcsóbb pigmentnek számít a kínálatban.
Az ultramarin kék színnel egyrészt erre a közel ezer éves festészeti ábrázolási gyakorlatra, azaz a gazdagság, nagyság, kifinomultság és elegancia kifejezésére szeretnék visszautalni. Másrészt pedig a hely szelleme arra sarkallt, hogy a porcelánt, annak kék-fehér mintázását is újraértelmezzem, kortárssá tegyem a tervben megjelenő felnagyított tárgyak, manökenek, lámpák, továbbá különleges fal és mennyezetburkolatok formájában.
Miért eklektikus stílusú a terv?
Bár a rendkívül trendi minimalista stílussal sok időt takaríthattam volna meg a látványtervezés során, a környezet és a belső tér pedig leginkább az indusztrális stílust követelné meg, én mégis úgy éreztem, hogy ehhez a témához, a divat világához nyugodtan hozzárendelhető egy extravagáns stílus, amit leginkább az eklektika adta lehetőségek biztosíthatnak. Az eklektikus stílusnak köszönhetően ráadásul mindkét nem és minden korosztály megtalálhatja azokat a stílusjegyeket, elemeket az enteriőrben, amik a szívükhöz közel állnak.
A megálmodott belső tér, és alapvetően az egész eklektikus stílus arról szól, hogy nagyon sokszínűek vagyunk, a trendek nagyon sokfélék. Egy-egy trend maga is nagyon szerteágazó, széles skálán és nagyon mélyen jelenik meg egyidejűleg a különböző vizuális síkokon, a művészeti és kreatív termékekben és irányzatokban.
Ennek a stílusnak az lehet az egyik veszélye, hogy elnyomja a bemutatandó termékeket, azonban ez egyáltalán nem törvényszerű. Jól egyensúlyozva éppen hogy hangsúlyt kapnak.
Példának Manolo Blahnik londoni üzletét szeretném bemutatni. A cipőbolt tereit alapvetően az art deco ihlette, de a klasszikus stílusjegyek mellett éppúgy megtalálhatóak benne a romantikus, bohém és indusztriális elemek is. A környezet egyáltalán nem semleges, ám a lábbelik és táskák jól irányzott elhelyezésének köszönhetően a tér még inkább életre kel, miközben az eladásra kínált áruk sem kerülnek ki a fókuszból.
Kik diktálják a divatot?
Miközben a világ vizuális trendjeit kutattam, egy nagyon érdekes előadásra és kiadványra bukkantam, amely a Getty Images gondozásában jelent meg. A Getty Images a világ egyik vezető fotóügynöksége, ahol egy komoly művészeti, kreatív csoportot működtetnek. Ez a csoport a világ trendjeit, tendenciáit kutatja tematikus, megvásárolható fotógyűjteményéhez, méghozzá leginkább a képkeresések és keresési kulcsszavak alapján.
Egy-egy trendet egy-egy évig kutatnak, és csak akkor nevesítenek, ha már biztosak benne, hogy azok makrotrendek, tehát a gazdaságot befolyásolják. Megjelennek például a márkákban, a környezetünkben, a művészetben vagy a popkultúrában is.
Ez utóbbi említése azért különösen fontos, mert napjaink fiatalabb generációi a YouTube-on és egyéb közösségi oldalakon nőnek fel, és innen inspirálódnak. A karakteres popsztárok és együttesek mindig is rengeteg követőt vonzottak és sokakat inspiráltak, de a videoklipek megjelenése óta mind több énekes és zenekar diktálja a divatot, és teremt egy-egy új stílust. Ezt sehol sem lehet jobban nyomon követni, mint az MTV Music Awards díjátadóin, ahol számtalan énekes és zenész ölt maskarát és mutatja meg aktuálisan legextrémebb arcát.
Napjainkban nehéz kiemelkedni a sok sztár közül, hiszen hetente tűnnek fel újabbak és újabbak, de néhányuknak mégis sikerül a felszínen maradni.
Az évtizedek óta csúcson lévő Madonna esetében például csak a megújulás állandó. Madonna a pályája elejétől képes a folyamatos megújulásra és a követők vonzására.
A feltörekvő sztárok közül mindenképpen ide kívánkozik Miley Cyrus, aki régi Disney imidzsétől kíván elszakadni, ezért kimondottan meghökkentő, néha felháborító ruhákban jelenik meg koncertjein és vörös szőnyeges eseményeken.
A harmadik személy – akit a képeken is kiemeltem – , Z Lala a ruházat terén képviseli az extremizmust és néha egészen szürreális kreációkban mutatkozik a különböző nyilvános eseményeken.
Természetesen a példákat sokáig lehetne sorolni, de vizsgáljuk meg inkább a közösségi média hatását a világ divatirányzataira.
Befolyásol a közösségi média?
A közösségi média nyilvánvalóan óriási befolyással bír, bár nem az egyetlen befolyásoló tényező. Az emberek jelentős része van fent közösségi oldalakon. Sokan közülük folyamatosan figyelik, követik, hogy ismerőseik milyen képeket készítenek és osztanak meg, és ez akaratlanul is nagy hatással van az ő életükre.
Emiatt a cégek egyre inkább véleményformáló közösségi médiaszereplőkön – bloggerek, celebek – keresztül juttatják el termékeiket a potenciális fogyasztókhoz.
Ennek a jelenségnek nagyon jó külföldi példája az adidas együttműködése Mary Katrantzou divattervezővel, itthon pedig DORKO cég közös munkája a magyar képzőművészekkel, bloggerekkel és hírességekkel.
A nagy rajongótáborral rendelkező celebek, sportolók, énekesek, zenészek, színészek egy-egy közösségi oldalra feltöltött fotója rengeteg megosztást kaphat. Ennek következtében akár napok alatt ismertté és kedveltté válhat egy addig ismeretlen márka, termék vagy kollekció.
Milyen trendek vannak napjainkban?
A getty images kutatásai szerint három makrotrend van kialakulóban a gazdaság területein, tehát a cégek arculatában, reklámjaiban, óriásplakátjain. Ez a három az „outsider in”, „extended human” és a „divine living”. A művészeti trendek három területe, amelyek pedig a képi világot érintik a „messthetics”, a „silence vs noise” és a „surreality.
Ezen trendeket mutatom be a következő oldalakon.
Az outsider in
Nonkonformista és a lázadást, szabad gondolkodást ünnepli, saját utat követ és senkire sem hallgat. A kívülállók trendje, mégis ők alkalmazkodnak jól a fő irányvonalakhoz, melyre jó példa, hogy az USA kampányjelöltjei kivétel nélkül kívülállókként hirdetik magukat.
A trend egyik jellemzője, hogy úgymond „megöli a szent tehenet”, tehát mítoszokat rombol le, mint ahogy Miley Cirus is a Disney alkotta Hannah Montana múltjából kíván kitörni polgárpukkasztó viselkedésével, nem kevés sikerrel.
A trend azzal megy szembe, hogy ahogy megöregszel, úgy halkulsz el egyúttal és tűnsz el végül.
A tradicionális modellek mellett a fotókon, a videoklipekben és a kifutókon megjelennek a szokatlan arcú, a kimondottan molett, az idős, a bőrhibás és a bionikus modellek is.
A trend ünnepli a másságot, azzal foglalkozik, hogy a valóságban hogyan néznek ki az emberek retusálás nélkül. A nonkonformista képeken a másságukat ünneplő emberek jól érzik magukat a bőrükben, és nem akarnak megfelelni semmilyen elvárásnak.
Ez a trend leginkább a desigual cég plakátjain érhető tetten, akik kampányukra egy születési bőrhibás, vitiligós modellt kértek fel. A modell mássága szinte fel sem tűnik a képeken, hiszen stílusát tekintve a desigual mindig is a másságáról, lázadásáról volt híres. A belsőépítészetnek és a termékeiknek köszönhetően a világ bármely pontján üzletük különleges atmoszférát és rengeteg látnivalót kínál a vásárlóiknak.
A lázadó karaktert nem egyszer kimondottan sztereotípiákkal építik fel, mint például motorral, motorozással, Billy Idollal vagy éppen egy kócos hajjal. Különösen trendik az aktivisták, a hatalom ellen harcolók, mint például Vivienne Westwood, a híres divattervező, akinek modelljei és maga is gyakran kócosan jelenik meg. Modelljeinek elkenődött sminkje és a túlburjánzó ruhái a kifutón sokszor szürreálisak.
Az 1995 után született fiatalok körében egyre népszerűbbek és keresettebbek az olyan állások, amelyek végzése során az illetőnek a munkája hatással lesz a társadalomra.
Divine living
A trend főbb jelzői és jellemzői a szentség, az isteni, a spirituális, a különleges, a luxus és nem hétköznapi megjelenés.
Ebben a trendben az emberábrázolásokon gyakran figyelhető meg a befelé fordulás, az eltűnődés és az álmodozás.
A trend képeit a lágy színek és fények, a nem fókuszáltság, a transzcendencia jellemzi.
Ennek a trendnek a vívmányai sokszor high end, azaz a legmodernebb, akár kézzel készült, nagyon drága és szinte ékszerszerű termékek.
A képi megjelenítés terén szintén jellemző az isteni nézőpont. A távoli, nagyléptékű képek azt az érzetet keltik bennünk, hogy mennyei teremtmények vagyunk, akik lenéznek a planétára. Fentről látjuk értékünket, csodás mivoltunkat és a föld törékenységét.
Ezen trend nyomán talán jobban vigyázunk majd a Föld bolygóra, mivel hogy a kifelé nézés közben egyszer csak megkezdjük spirituális utazásunkat és befelé kezdünk el látni. És talán felfedezzük az igazi értékeket a világban és magunkban is.
A trend elgondolkodtat olyan fontos kérdéseken, mint hogy jó szülők, jó házastársak, egyáltalán jó emberek vagyunk-e. Tudunk-e különbséget tenni jó és rossz között, és úgy éljük-e az életünket, ahogyan azt kell.
A felsőbb igazság keresése közben megjelennek a vallásos kellékek és sokszor a reklámban megjelenített tárgyakat, például az autókat szentélyként tüntetik fel, melyekben bár a világ részei vagyunk, de segítségükkel ki tudunk menni belőle.
Kultúrtörténészek szerint az apple boltok az új templomok, mely boltok tereiben építészeti bravúrokkal és fentről belógatott apple ikonokkal operálnak, mely ikonok szinte modern kereszteknek tűnnek.
A 2016-os év színei ezt a trendet követik, azaz a Rose Quartz és a Serenity szintén éteri, spirituális árnyalatok.
Extended human
Meglepő módon ez a trend azt mondja, hogy a technológiától emberibbek, tehát nem kevesebbek, hanem többek leszünk. Ahogy a technológia beépül a testünkbe, identitásunkba, mélyebbek kezdjük érteni a dolgokat. Már nem csak a scifi-ben, hanem a reklámokban, tv műsorokban is divat a robotika, a mesterséges intelligencia, a holografikus képek. Úgy tűnhet, hogy fenyegető ránk nézve a mesterséges intelligencia, de csak olyan szempontból, hogy elveszíthetjük az emberiességünket.
Viszont a trend optimista, és azt mondja, hogy a tudomány fog minket megmenteni és az evolúció egy újabb fokára emelni. A robotika a kommunikációnkat is fejleszti, komfortosabb és jobb világot épít. Így történhet meg, hogy a művégtaggal élő bionikus emberek ebben az irányzatban újfent megjelennek.
Emiatt lehet trendi a művégtaggal élő Victoria Modesta is, aki egy baleset után ott folytathatta karrierjét, ahol korábban abbahagyta. Hátrányából még előnyt is kovácsolt látványos, gyakran high end vagy éppen ékszerszerű műlábaival videoklipjeiben, melyek közül az egyiknek a címe: Prototype.
Egyes tudományos kutatások szerint az emberi agyban ugyanazok az idegpályák aktivizálódnak, ha egy ember vagy egy robot sérül meg. Az agy nem tesz különbséget közöttük, emiatt ugyanúgy sajnáljuk a sérült robotot, mint a sérült embert.
Tárgyaink emberiesítése, okos eszközök
Erre alapozza a trend a létjogosultságát, és emiatt terjed egy olyan jelenség is, hogy antropomorfizáljuk, azaz emberiesítjük tárgyainkat, és hogy például analóg órát adunk reklámjainkban egy robot karjára.
Az okosórák pedig lassan a testünk részét képezik, azzal összhangban funkcionálnak. Így egyre inkább tudatában vagyunk testünknek, jobban megtaláljuk helyünket a világban a navigálásukkal, és a határainkat is kitolhatjuk segítségükkel.
Az okosruhák is terjedőben vannak, melyek például érzékelik, ha izzadunk és bekapcsolják ventillátorukat.
A virtuális valóság megélésében az okosszemüvegek is segítenek, melyekkel együtt zenélhetünk kedvenc bandánkkal a színpadon. Élő sporteseményeket nézhetünk 360 fokos képekkel az otthonunkból, bejárhatunk történelmi emlékhelyeket a történelemórán. Ez utóbbi esetben a gyerekek szívesebben tanulnak, hiszen úgy érzik, valóban ott vannak, amiről éppen tanulnak, nem csak egy könyvből kell magoljanak, amiben csak egy kép és egy csomó szöveg van.
A trend arra is figyelmeztet, hogy nem szabad elfelejteni, hogy bár a virtuális valóság klassz dolog, de csak az igazi világ megtapasztalása után és azzal együtt válik igazán nagyszerűvé.
Messthetics
Ünnepli a zűrzavarost, a rendetlent, a kiömlött, koszos, sáros dolgokat. A trend arra buzdít, hogy ne próbáljunk tökéletesnek látszani, vágjunk bele a kalandokba, ne féljük bepiszkolni magunkat. Az ételeket is a maguk csöpögős valóságában ábrázolja, ami által kedvünk támad megkóstolni.
Nagy Britanniában sajnálatos módon kidobják a csúnya, de ehető ételeket, ezért egy kampány keretében szerethető formában ábrázolják, „tálalják” azokat.
A sminkes világban a megszokott tökéletesség felett eluralkodik az elfolyt make up, és a férfiak esetében a csillámmal bevont szakáll. Nem ciki már a rendetlen gyerekszoba és a piszkos, udvaron felnőtt gyerek. Sem a koszos külső, ha az munka közben válik azzá.
Óvatosan kell bánni azonban ezzel az irányzattal. Meglepő módon egy-egy tökéletlen kép vagy reklám létrehozása sokkal több időt és energiát igényelhet, mint egy tökéletesé.
Silence vs noise
Ez a trend az előző ellentéte, azaz csendes, precíz és tiszta. Jellemzőek a kicsi elemek hatalmas terekben, melyek megnyugtatóan hatnak ránk. A drámai kontrasztokat, mellyel üzennek nekünk a fehér, vagy neutrális színek, és a színek bátor, grafikaszerű használata, illetve az energia és a játékosság adja.
Ez az irányzat nagyon népszerű, mert ezek a képek bármilyen hordozó felületre könnyen elhelyezhetők, rámásolhatók.
A színek napszítta árnyalatok, a perspektíva nyugodt és inspiráló. Arra buzdít, hogy terjesszük ki szárnyainkat, és nézzünk friss szemmel a világra.
Surreality
Természetesen a szürrealizmusról kapta a nevét, amely a két világháború közötti időszakból származik. A szürrealizmus egy olyan művészeti irányzat volt, ami az álomból, a fantáziából és a tudatalattiból építkezett. Legismertebb szürrealista alkotók: Salvador Dali, Joan Miro, Paul Klee, Marcel Duchamp, Alberto Giacometti.
A surreality látványvilága új módon dolgozza fel a képeket, méghozzá a mai technológia segítségével, sokszor kaleidoszkóp hatást létrehozva. A digitális kreativitással modernizál, manipulál, kitolja a határait a képzeletnek és a fantáziának.
Egyes utcaművészek óriási tűzfalakra festett képeivel új világokat hoznak létre, ami a városok összképén sokat javít. Bizonyos reklámokban növények szövik át a civilizáció nagyvárosait, számos képen pedig meglepő szögekből nézhetjük a világot, meghökkentő, álomszerű tájképeket eredményezve.
A trend jellemzője még a cinizmus és a kitekert értelmezés, amely sok társadalmi kommentárt tartalmaz, és a tömegkultúrát hivatott kifigurázni.
A trend egyik fő eleme a duplikálás vagy sokszorozás, ahol a sok egyforma elem közé egy kívülálló, a sok színtelen közé egy színes vegyül.
Ezen a ponton kapcsolódik ez a trend az elsőként bemutatott „outsider in” trendhez. Mindez azt mutatja, hogy nincsenek már élesen elkülöníthető és egzakt trendek, hanem mindegyik folyamatosan változik. Új impulzusokból táplálkozik, időnként eltűnik, majd újra felbukkan, hogy aztán végleg eltűnhessen vagy egy része vagy az egésze.
A mai trendek már nem örökzöldek, hiszen a világunk rohamtempóban változik körülöttünk.
Mely trendre épül leginkább a diplomaterv?
A diplomaterv az imént bemutatott trendekből leginkább az utolsó, a surreality vizuális világtrendre épül. Merít azonban a többi irányzatból is, avégett, hogy a tér nagy méretei miatt a szürrealitása még a használhatóság és hosszú távú elviselhetőség határain belül maradjon.
A szürrealitás fogalma természetesen relatív és szubjektív, hiszen az emberek szemlélete, tűrőképessége és érdeklődése nagyon sokféle.
A terv visszafogott szürreális volta ebben az esetben például a kevés színt jelenti. Tervemben csak a szürkesorra és a kék szín néhány árnyalatára szorítkoztam, ami csak itt-ott egészül ki némi zöld növényzettel. A növények jelenléte ugyanis szerintem elengedhetetlen kelléke egy kellemes munkahelynek és a jó közérzetnek.
Továbbá figyeltem arra is, hogy azokban a terekben, ahol huzamosabb ideig tartózkodnak a vásárlók (például a tárgyalóban, öltözőben, tervezőirodában, műhelyben) kevesebb árnyalat és minta jelenjen meg, illetve törtebbek legyenek a színek. Ennek köszönhetően csak a földszinten található egy extrémebb környezet, a kifutóval és a próbababákkal berendezett, vásárlók becsalogatására szolgáló reprezentatív központi tér, illetve az emelet félreeső, kéményes tere, ahol az egyedi kiegészítők és ruhák találhatók.
A tervben a szürrealitást tehát leginkább a két előbb említett térben található tarka padlóval, a félbevágott nővel és egyéb felnagyított tárgyakkal, a különleges próbababákkal, a mintás ruhákkal és szövetekkel, az ultramarin kék erőteljes, hipnotikus színével, az arannyal, a fényes feketével, a világító fehér felületekkel, és a számtalan flamingóval és drót dekorációval oldottam meg. Ez alól kivételt képez a vendég mosdó, ahol az egész tér pszichedelikus hatású annak minden elemével, hiszen ebben a térben normál esetben kevés időt töltenek az oda betérők.
A mellékelt ábrák az engem ért legerősebb hatású és egyben leginkább inspiráló képek gyűjteménye látható.
Miért a surreality a választott irányzat?
Az elmúlt 10 év digitális robbanása az információk áramlásában, az áramlás gyorsaságában, változatosságban, kulturális sokszínűségben egy olyan változást, egy olyan zajt hozott létre, hogy már nagyon nehéz ebből a zajból kitűnni.
Mindeközben az új generációk ebben nőnek fel, és tagjaik sorra rájönnek, hogy nem olyan egydimenziós személyiségek ők, mint amilyennek akár 15-20 évvel ezelőtt ábrázolták az embereket a reklámokban, hanem sokkal összetettebbek. Sokat tapasztalnak, rengeteg információ éri őket, amit gyorsan fel kell tudniuk dolgozni, és ezért megváltozott a vizualitás iránti igényük is.
Lehet csak egyszerű, kommersz képekkel is operálni, de ha fel akarom hívni magamra a figyelmet, akkor azoktól el kell térnem.
A szürrealitás egy olyan irányzat, amely magáévá teszi az online világnak azokat a sokszor egy-egy ember által generált megnyilvánulásait is, mint például a mémek és a gifek. Ezek általában figyelemfelkeltők, meghökkentők, szokásostól eltérőek. Ilyen szinten kicsit hasonlóak, mint a viccek, amelynek mesélésekor haladunk egy többsávos úton egy gondolatmenettel, és attól válik viccessé a történet, hogy egyszer csak átváltunk egy másik sávba, abba, amire nem számít a hallgatóság.
Sokszínű világunk
A surreality pontosan azt szolgálja, annak a vizuális megjelenése, hogy sokszínűek vagyunk, sokfélét gondolunk. Akár egy ember is nagyon sokféle dolgot és stílust akarhat kipróbálni élete során, és néha csak a hangulatunktól függ, hogy éppen mit próbálnánk ki az adott időpillanatban.
Tehát nem feketék, fehérek, szürkék vagy sárgák vagyunk, hanem sokszínűek minden téren. A surreality ezt akarja megjeleníteni erős vizuális ingerekkel, pontosan azért, mert a jelenlegi környezetünk minden, csak nem ingerszegény. Olyan nagy mennyiségű inger és olyan gyorsan ér minket, hogy ahhoz, hogy valaki igazán kitűnjön, szürreálisat kell alkotni.
A jobb oldali képek mindegyikén Iris Apfel divatikon látható, aki a maga 94 évével az egyik leghíresebb lakberendező, stylist és textiltervező New Yorkban. Különös látásmódjának köszönhetően jó érzékkel válogat össze megszámlálhatatlanul sok színt és stílust egy-egy térbe, öltözetre vagy textilre. Sokszor szürrealista összeállításait a tobzódás, az eredetiség, az egyediség és a nyugtalanító, de mégis vitathatatlan harmónia jellemzi.
Mit kell tudni a surreality irányzatról?
A surreality egyik eleme az ismétlés, ami azért fontos, mert ebben a nagy zajban még a meghökkentő információk is pillanatok alatt el tudnak veszni. Ezért, ha ismétlem, akkor talán nagyobb biztonsággal eljut az emberekhez.
Nagyon jelentős még ebben az irányzatban, hogy alaptézisként kezeli azt, hogy egy embernek lehet akár egyszerre több személyisége is. Ezt nagyon sokan például a digitális világban úgy élik ki, hogy létrehoznak egy vagy akár több virtuális személyiséget. Azokat egyidejűleg használják, majd némelyiket akár el is dobják, ha ráunnak.
Nagyon gyakori az is, hogyha a művészek egyszerre több dologgal is foglalkoznak, akkor az online világban a különböző művészeti tevékenységeik bemutatására különböző weboldalakat hoznak létre teljesen eltérő stílusban. Az önmagukban meglévő sokszínűséget gyakorlatilag szétszeparálják. De olyan is van közöttük, aki mindegyiket összeönti, így hozva létre egy sokszínű, szürreális portfóliót.
Ha a trend sokfélesége és meghatározhatatlansága ellenére mégis némi fogódzót kívánunk találni, akkor elmondhatjuk, hogy a surreality-nek vissza-visszatérő elemei leginkább az álomszerűség, a misztikum, a túlzások, a pszichedelikus látványvilág, az állatok, az állatminták, a levelek, az erős színek és a tarka felületek használata.
Az imént felsorolt jellemzők mindegyike – mértékkel ugyan -, de tettenérhető Ghislaine Vinas munkásságában is. Modern lakásait szürreális elemekkel, színekkel, mintákkal, képi világgal fűszerezi meg.
Hogyan valósult meg a szürrealitás a diplomámban?
Egy folyamatosan változó világban egy ilyen szürrealista környezet tulajdonképpen teljesen megfelel a korszellemnek. Kellenek bele a megdöbbentő dolgok azért, hogy a terv kitűnjön a többi közül.
Az én tervemben szürreális például az, hogy belehelyezek egy kétszintes babát, ami látványos másrészt mondanivalója is van. Átvezet az egyik szintről a másikra, mint ahogy a manufaktúra folyamatlánca is átível egyik szintről a másikra a kezdetektől egészen a végtermékig. Nem mellesleg kíváncsiságot is ébreszt a látogatókban.
A baba mellett ott vannak az óriási porcelántányérok is a falakon, amik óraként működnek, és a nagyra nőtt teáscsészék, melyekből három egymásra téve már mosdóként funkcionál.
A növényfalak a dzsungelbe, erdőbe repítenek minket, ahol a drótból készült trófeák, mint egykor benne élt állatok szellemei jelennek meg.
Továbbá ott vannak a tervben az ultramarin kék flamingók is, amik létrehozzák az ismétlődést. Mindenhol fel-felbukkannak, miközben szintén van létjogosultságuk, hiszen egyúttal az iránymutatást is azok oldják meg.
A szürrealitás az anyagválasztásban, a tarka felületekben szintén megjelenik. Már ahogy belép az ember az ajtón megdöbben, hiszen kint hozzászokott egy homogén megjelenésű külső térhez, ahol a látszó téglaborítás egy egységes felületet ad, majd belépve meglátja ugyanazt a felületet egy teljesen más színállásban, gyakorlatilag tarkában. Ezzel rögtön kizökkentem a betérőt a megszokásból.
A valódi vágyak felszínre hozása
Mivel azonban ez egy egyedi ruhaszalon, itt nem is az a cél, hogy abban gondolkozzon, amit minden nap lát a boltokban meg az utcán, hanem, hogy rögtön az első pillanattól kezdve elvigyem egy álomszerű világba, azért, hogy kihozhassa magából a belső sokszínűségét és vágyait. Azért ezt a stílust választottam, és azért ilyen teret hoztam létre hozzá, hogy amint a látogató belép, érezze azt, hogy itt mindent szabad, itt minden lehetséges. Nem kell ragaszkodni a konvenciókhoz, nem egy hagyományos méretes szabóságban vagy esküvői kölcsönzőben van, ahol sok száz közel egyforma habos-babos fehér és ekrü színű ruha fogadja. Lehet akármilyen sokszínű a személyisége, itt a sokszínű személyiségéhez vagy éppen az álmaihoz igazítják az öltözetét, és ez az egész környezet ezt szolgálja, és ezt sugallja számára.
Diplomamunkámat nagyban inspirálta Marcel Wanders munkássága, aki számtalan meghökkentő és különleges házat tervezett már. Minden egyes felülete, tárgya és bútora formatervezett és egyedi. Moooi nevű márkájának létrehozása óta pedig bárki számára elérhetővé vált az igényes, különleges és magas minőségű dizájn.
Miért járhat együtt a szürrealitás, a divat és a belsőépítészet?
Mint ismeretes, a világ vezető divatházai évente két alkalommal mutatják be kollekcióikat. Általában elmondható, hogy ilyenkor nem mindig hordható ruhákat vonultatnak fel. Sokszor kimondottan szürreális összeállításokat kapnak lencsevégre a fotósok, sőt, még szokatlan frizurákkal, sminkekkel, kiegészítőkkel is operálnak a divattervezők.
Az egyedi ruhák világában egy tervező a bemutató kollekciókat nem feltétlenül eladásra szánja, hanem extravagánsra, figyelemfelkeltőre, megdöbbentőre tervezi. Mégpedig azért, hogy beszéljenek róla az emberek, és hogy felmérjék, hogy mi mindennek a megvalósítására képes az adott divatház. Ez az elsődleges cél, nem pedig az, hogy hordható legyen a kollekció a mindennapokban.
S mivel a divattervezőkről, és a celebek által hordott ruháikról sokat beszélnek és kommunikálnak az emberek, ezét bevett gyakorlattá vált, hogy lakberendezési termékeket árusító cégek divattervezőket kérnek fel egy-egy tárgy, kollekció vagy akár kiállítási stand megtervezésére. Ez alapvetően egy magától értetődő és természetes folyamat, hiszen a textilek összekötik ezt a két szakmát.
Együttműködés szakmák között környezettudatosan
Erre remek példa Katie Eary divattervező és az IKEA együttműködése, melynek keretében egy szürreális kollekcióval lett gazdagabb a cég.
Sokszor a lakberendezési termékeket vagy kiegészítőket árusító cégek is dizájnereket kérnek fel standjaik megtervezésére, hiszen például a hasonló színű csapok és szaniterek esetében egy feltűnő színnel, stílussal, látványvilággal a legegyszerűbb kitűnni a tömegből. Ghislaine Vinas enteriőrtervező és a GROHE együttműködése nyomán egy szürreális fürdőszoba stand jött létre.
Nem szabad azonban elfelejtkezni arról sem, hogy a dizájnerek dolga nem csak a fogyasztói társadalom kielégítése. Ismertségük révén eszméket is terjeszthetnek, úgy mint a kézimunka, az újrahasznosítás és a környezetvédelem fontossága.
A jobb oldalon látható installációkat egy Agáta Oleksias nevű hölgy készítette terápiás jelleggel. Olek körbehorgolt embereket, tárgyakat, falakat, miközben a régi idők háborúira emlékezett, és a jövőről elmélkedett. Különleges hatást eredményezett ez a fajta eltakarása a valóságnak, mely a mondanivalóján túl egyszerre hirdeti a DIY, a kézimunka, a kelmék, a színek és a dizájn nagyszerűségét.
Szürrealitás, praktikum és ergonómia kéz a kézben
A surreality 2016 aktuális trendje, és mint minden trend, először ez is a divatban jelent meg. Innen gyűrűzött át a reklámokba, majd a többi iparterület termékei közé, illetve kisvártatva az enteriőrökbe is. A tervemben a ruhák mellett, illetve azokkal összhangban maga a tér, a belsőépítészet is szürreális elemekkel átszőtt. A szándékosan feltűnő és pulgárpukkasztó terv esetében azonban ez nem jelent egyet azzal, hogy értelmetlen, vagy használhatatlan lenne. A diplomámban nagy hangsúlyt kapott az ergonómia, az akadálymentesítés, és a munkafolyamatok tisztasága és átláthatósága egyaránt, mint ahogy az a műszaki leírásból olvasható, illetve a mellékletben bemutatott tablókon is megfigyelhető.
BELSŐÉPÍTÉSZETI MŰSZAKI LEÍRÁS
Tervezői koncepció
A tervezendő üzlethelyiség Pécsett, a Zsolnay –negyedben található, a 26-os épületben.
A feladat a kívülről felújított, de belül erősen leromlott állapotú hajdani üzemi épületben kialakítandó egyedi ruhaszalon és varroda belső tereinek megtervezése volt.
A megfogalmazott koncepció a különleges, haute couture ruhák hangulatához illeszkedő, elegáns, de extravagáns, egyedi, inspiráló, kizökkentő ügyféltér, illetve a nyugodtabb, de az ügyféltérhez stílusjegyeiben igazodó gyártórészleg tervezését irányozta elő.
Határozott cél volt a korábban itt működő Zsolnay-gyár termékeinek, technológiájának megidézése és felhasználása.
A tervezési koncepció kifejezetten az eredeti épületstruktúra, megmaradt üzemi egységek meghagyását, illetve a térszervezésbe való beépítését határozta meg. Minimális bontással és csak a legszükségesebb építéssel, az átláthatóság meghagyása mellett.
A földszint első traktusa
Az épület három szintből áll, földszint, emelet és padlástér. A tervezésnél csak a teljes értékű földszintet és emeletet használtam ki, a padlásteret beépítetlenül hagytam.
A földszinten az épület három traktusból áll. A Pirogránit udvarról nyíló első traktus a fogadótér.
A főbejárat az árkád alól nyílik, míg az akadálymentes bejárat a szemközti oldalról.
A belső tér szintje a külső térszinthez képest 44 cm-rel mélyebben van, ezt a főbejárat felől 3 lépcsőfok, míg az akadálymentes bejáratnál a padlóba süllyesztett, alacsony magasságú emelőlap hidalja át.
A fogadótér közepén található kisméretű téglából falazott, nagyméretű kemence a helyiség attrakciója.
A téglánként eltérő színűre festett falazat azonnal magára vonja a figyelmet, a közepén pedig egy megvilágított, forgó színpadon egy ruhakreációt lehet megtekinteni.
A bejárattól balra nyíló keskeny folyosószerű térben kapott helyet a kirakat, minden egyes ablakban egy-egy ruhával.
A főbejárattól balra található sarokban van a recepció, amely a másik oldalon található akadálymentes bejárattal is éppen szemben van, így mindkét ajtóhoz vizuálisan is kapcsolódik.
A földszint két hátsó traktusa
Az első traktust a két hátsótól négy íves átjáróval áttört tartófal választja el.
A két szélső átjárót a recepció és az emelőlap mellett fix üvegezésű ablakkal zártam le, így a két középsőn keresztül lehet átmenni a két hátsó traktusba, amelyben a földszinti ügyféltér található. Ezt a két részt egy oszlopsor választja el egymástól.
Rögtön az átjáró másik oldalán található az ügyféltér attrakciója, a két szinten átmenő manöken alsó része, körülötte további normál méretű bemutató babákkal.
Jobbra az első térrészben kapott helyet a tárgyaló, a leghátsó részben pedig az öltöző, előtte a kifutóval. A tárgyaló és az öltöző okosüveg fallal van leválasztva, így az átláthatóságot csak akkor befolyásolja, ha az üveg átláthatatlan módba van kapcsolva.
Lépcsőház
Az átjárótól balra található beszögellésben mindkét traktus fölött elbontottam az eredeti födémet, így alakítottam ki a szintközi kapcsolatot.
Balra található az akadálymentes közlekedést biztosító lift, mögötte az ügyfélmosdóval és az akadálymentes mosdóval.
A jobb oldali részben kapott helyet az ipari stílusú, acélrudakra függesztett acéllemezekből készült kétkarú lépcső. A lépcsőfokok kialakítása és méretezése is megfelel az akadálymentes előírásoknak.
A funkciók elhelyezésénél fontos szempont volt, hogy az üzleti folyamatokhoz igazodjon, annak egyfajta térbeli leképeződése legyen.
A földszinti ügyféltér az “első lépcső”, a betérő potenciális ügyfél itt szerezheti meg első benyomásait, kész ruhákat tekinthet meg, illetve a tárgyalóban megismerkedhet a tervezővel, vázolhatja az elképzeléseit.
A bemutatórészen az üzlet manökenjének segítségével további kreációkat is megnézhet.
Az emelet bemutató terei
A második szint a folyamatban is egy következő lépcsőfokot jelent, amikor már konkrét igényekről van szó.
A lépcső az emeleti ügyféltérbe érkezik, ahol először további kész ruhák ragadják meg a figyelmet, illetve a kétszintes manöken felső része jelenti itt is a fókuszt.
A falak mellett a lépcsővel megegyező, függesztett acéllemezből készült polcokon ruhaanyagok közül lehet válogatni.
Az íves átjárókon a kemence fölötti térbe jutunk, ahol a kemencével megegyező méretű kémény sima, vakolt és festett felületet kapott.
A kéményen egy acélcsőből készült tartó fut körbe, amelyen kész ruhák lógnak vállfákon.
A négy sarokban világító dobogókon további bemutató babák, a jobb oldali, áttörések nélküli falra szerelt polcokon cipők és kiegészítők, míg baloldalon, az ablakok közötti falszakaszokra helyezett egyedi komódokban gombok, csatok, díszítőelemek közül lehet válogatni.
Az emeleti ügyféltérben tehát a tervezett ruhához lehet összeválogatni az anyagokat, kiegészítőket, díszítőelemeket.
Az emeleti tervezőiroda és a gyártó részleg
A folyamat következő lépcsője a tervezés. A lépcső és a lift között, az ügyféltérből nyílik a tervező/cégvezető irodája, amelyet a lépcsőtértől és az ügyféltértől is acélkeretes üvegfal választ el.
Az irodában szintén található egy tárgyalórész, itt lehet megbeszélni a megálmodott ruhát. Az iroda fókuszpontja az egyedi tervezésű tojáskomód.
Végül a gyártás következik.
A varroda az épület hátsó részében található, az ügyféltértől acélkeretes üvegfallal elválasztva. Ez megadja az ügyfélnek a lehetőséget, hogy anélkül tekintsen bele a gyártási folyamatba, hogy zavarná a munkát.
Az épület itt már csak két traktusos, így mindkét oldalról elegendő természetes fény jut a munkatérbe.
A bal oldali részben kapott helyet a szabászat, a hatalmas szabászasztal alatti tárolókban további anyagvégeknek van hely.
Tovább haladva egyedi állványokon találhatók a snittek, majd a varroda terét lezáró falon és egyedi tárolóban a gyártáshoz szükséges cérnák és egyéb kiegészítők.
A tömör fallal leválasztott részben először az öltöző következik, majd ebből nyílik a dolgozói mosdó/wc/zuhanyzó.
A jobb oldali részben találhatóak az előkészítő, varró- és minőségellenőrző állomások. Minden munkahely egy-egy ablak mellett található, hogy a dolgozók a lehető legtöbb természetes fényhez jussanak.
Az épület leghátsó részében ebben a traktusban a dolgozók kényelmét szolgáló pihenőhelyiség található, teakonyhával, étkezőasztalokkal, a varrodától acélszerkezetes üvegfallal leválasztva.
Színezés, anyaghasználat
A különböző funkciók szétválasztását a belső színezés, anyaghasználat is hangsúlyozza. Ahol az inspirálódás a cél, ott erősebb, kontrasztos a színhasználat. Így a földszinti fogadótérben a kemence sokszínű téglái határozzák meg a látványt, és a szürke műgyanta padlóra festett körbefutó mintázat a padlóba épített fényekkel. A földszinti bemutatótérben és az emeleti kéménytérben a mintás műgyanta padló határozza meg a vizuális élményt, melyeket semleges szürke fal ellensúlyoz. Ahol viszont nyugodtabb légkörre van szükség, mint a tárgyaló, öltöző, tervezőiroda, vagy a varroda, ott egyszínű a padló és szintén semleges szürkék a falak. Az alárendelt helyiségekben, mosdókban, vécében kevés időt töltünk, így ott lehetőség nyílt az egészen szürreális hangulat kialakítására is, az ultramarin kék padló, fal, mennyezet és csempék kombinálásával.
Stílusjegyek
A Zsolnay-gyár és az épület eredeti funkciója iránti tiszteletből a fali csempék mellett az ügyfélterek mennyezete is Zsolnay-kerámia burkolatot kapott, ráadásul a mosdókagylók is felnagyított Zsolnay-csészék kombinációjából készültek.
A tervezés alapjául szolgáló “surreality” trend jegyében az irányító funkciót porcelánhatású flamingók látják el, a próbababák is ugyanilyen anyagból készülnek.
A falakra drót-trófeák kerültek, a világításról a szükséges irányított fények mellett fekete kerámia csillárok és falikarok gondoskodnak.
A varrodában, a tárgyalóban és a tervezőirodában tányér alakú Zsolnay-kerámia órák vannak a falon és a tároló bútorok is kerámia hatású gyöngyházfestéssel készülnek, arany díszítéssel.
A bejárati lépcsők, az emelőlap, a földszinti ügyféltérben található acélgerendák, ajtók ugyancsak arany festést kapnak.
Ennek kontrasztjaként az ipari jelleget megidéző függesztett acél recepciós pult, polcok és lépcső, valamint az üvegajtók, falak keretei fekete színben készülnek, csakúgy, mint az egyedi lécszékek és padok.
A további mobil bútorok, így az egyedi ruhaállványok, asztalok, tükrök kombinálják a stílusjegyeket. Az acél lábak feketék, a tartóállványok, akasztók aranyszínűek, az asztallapok és tartórudak pedig fehérek.
A teljes térben padlófűtést terveztem, az alárendelt helyiségekben, a varrodában és a tervezői irodában gépi szellőztetés van, amely bizonyos mértékig temperálást is lehetővé tesz. A tervezői irodában a szellőző csövek Barrisol álmennyezet fölött futnak.
A földszinti kifutó az oldalán körbefutó keretben, míg az emeleti dobogók teljes felületükön fehér plexi borítás mögött elhelyezett LED világítást kaptak.
Rétegrendek
Meglévő belső tartófal/válaszfal:
- felületképző réteg,
- glettelés/festés, vagy
- egyedileg gyártott Zsolnay-csempe ragasztva,
- 2 cm felületkiegyenlítő réteg (vakolat),
- kisméretű tégla tartófalazat,
- 2 cm felületkiegyenlítő réteg (vakolat),
- felületképző réteg,
- glettelés/festés, vagy
- egyedileg gyártott Zsolnay-csempe ragasztva.
Építendő válaszfal:
- felületképző réteg,
- glettelés/festés, vagy
- egyedileg gyártott Zsolnay-csempe ragasztva,
- 1 cm felületkiegyenlítő réteg (vakolat),
- Leier 10 NF válaszfal falazat,
- 1 cm felületkiegyenlítő réteg (vakolat),
- felületképző réteg,
- glettelés/festés, vagy
- egyedileg gyártott Zsolnay-csempe ragasztva.
Meglévő külső határoló fal
- kisméretű tégla tartófalazat,
- 2 cm felületkiegyenlítő réteg (vakolat),
- felületképző réteg,
- glettelés/festés, vagy
- egyedileg gyártott Zsolnay-csempe ragasztva.
Földszinti padlófödém:
- OS 11a minősítésű csúszásmentes műgyanta burkolat 5mm vastagságban,
- Sikafloor® 161 alapozás,
- Sikafloor® 350 N Elastic csúsztató réteg,
- Sikafloor® 375 teherhordó réteg + kvarchomok szórás,
- Sikafloor® 359 N fedőréteg választott RAL színben,
- Esztrich (6 cm vastag),
- acélhálóra szerelt padlófűtés csőhálózat,
- AUSTROTHERM AT-N 100 (AT-N 150) hőszigetelő lemez (4 cm),
- talajnedvesség elleni szigetelés,
- meglévő aljzat javítva.
Meglévő emeletközi födém:
- OS 11a minősítésű csúszásmentes műgyanta burkolat 5mm vastagságban,
- Sikafloor® 161 alapozás,
- Sikafloor® 350 N Elastic csúsztató réteg,
- Sikafloor® 375 teherhordó réteg + kvarchomok szórás,
- Sikafloor® 359 N fedőréteg választott RAL színben,
- Esztrich (6 cm vastag),
- acélhálóra szerelt padlófűtés csőhálózat,
- AUSTROTHERM AT-N 100 (AT-N 150) lépéshangszigetelés (3 cm),
- javított meglévő födémszerkezet,
- felületkiegyenlítő réteg (vakolat),
- felületképző réteg,
- glettelés/festés, vagy
- egyedileg gyártott Zsolnay-csempe ragasztva.
Építendő emeletközi monolit vb. födém:
- OS 11a minősítésű csúszásmentes műgyanta burkolat 5mm vastagságban,
- Sikafloor® 161 alapozás,
- Sikafloor® 350 N Elastic csúsztató réteg,
- Sikafloor® 375 teherhordó réteg + kvarchomok szórás,
- Sikafloor® 359 N fedőréteg választott RAL színben,
- Esztrich (6 cm vastag),
- acélhálóra szerelt padlófűtés csőhálózat,
- AUSTROTHERM AT-N 100 (AT-N 150) lépéshangszigetelés (3 cm),
- monolit vasbeton födémszerkezet,
- felületkiegyenlítő réteg (vakolat),
- felületképző réteg,
- glettelés/festés, vagy
- egyedileg gyártott Zsolnay-csempe ragasztva.
Meglévő zárófödém:
- meglévő födémszerkezet,
- felületkiegyenlítő réteg (vakolat),
- felületképző réteg,
- glettelés/festés, vagy
- egyedileg gyártott Zsolnay-csempe ragasztva.
Rétegrendek
Pollackos belsőépítész feladatok időrendben:
Intenzív rajztanfolyamon jártunk – FELVÉTELIZŐKNEK!
Albuplast: A határ a csillagos ég! – interjú
Dada és szürrealizmus – tanulmány
3D nyomtatás – additív prototípus gyártási eljárások, technológia és gyakorlati alkalmazás
Dizájn a divatiparban? – szubjektív értekezés hol is húzódik a dizájn határvonala a divatiparban
Pollackos kipakolás a Nádor Galériában
Függőleges kertek napjainkban – tanulmány
Arculatterv a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai kara számára
ROBOTANIKA – egy növény inspirálta robotlény
Sportparkok itthon és a nagyvilágban
Teáskanna koncepcióterv az aranymetszés jegyében
ERCO – a világítás, mint belsőépítészeti elem – tanulmány
Kredenc terv – a hagyományos modern átirata
Homlokzati színválasztó állomások Pécs főterein
Építészház, Pécs, Tettye tér 3.
Szelektív sziget, azaz a népművelő okoskukák
Egyéb Péccsel kapcsolatos cikkeim egyetemi éveimből:
Hétvégi ház: a PTE PMMK főépülete
Feked: AllerHand asztalosmanufaktúra
Feked: a magyarországi német építészet gyöngyszeme
Kínai dizájnerek díjnyertes enteriőrjei és épületei
Építészeti vázlatok régmúlt idők kínai lakóhelyeiről
Belsőpépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész, belsőépítész…