Nem tudom, hogy közületek hányan ismerik a Marimekko márkát, de van egy nagy virágos mintájuk, amibe már biztosan nagyon sokan belefutottatok netes keresgéléseitek során. Nekem nagyon bejönnek a mintáik, mert a legfiatalabb bébi korosztálytól az idős, bevállalós nénikig is találhatnak náluk kedvükre valót a dizájnra, különlegességekre fogékonyak.
Íme az említett nagy virágminta:
És egy igazán csinos kis enteriőr részlet, ahol a virág feketében megjelenik egy tányéron:
Ennél sokkal többet kis idővel ezelőttig én sem tudtam erről a márkáról, de egyszer csak a barátnőm meglepett egy Finnországból hozott Marimekko katalógussal, vagyis inkább egy újsággal, hiszen gyakorlatilag egy újság a katalógusuk. Nézzétek!
A cég történetéről az Our Fashion oldalán a következőket olvashatjuk:
„A céget 1951-ben Armi Ratia textiltervezőnő és férje, Vilio alapította. A kezdeti évek után a nagy áttörést az 1960-as év hozta el, amikor az amerikai elnökválasztások történetének egyik legszorosabb hajrája zajlott. Kennedy és Nixon között minden szavazatért ádáz küzdelem folyt, így bármely szónak, gesztusnak (és persze ruhának J) jelentősége volt. A Life 1960. szeptember 26-i száma például Jackie Kennedy és Pat Nixon öltözködési stílusát is összehasonlította! Szóval ilyen kiélezett volt a helyzet, amikor december 26-án megjelent a Sports Illustrated, a címlapon Kennedyékkel.”
„A képen Jacqueline egy egyszerű, Vuokko Nurmesniemi tervezte Marimekko ruhát viselt, ami mindenkit meglepett. A jövendő first lady eddig ugyanis úgy élt az emberek tudatában, mint aki legutolsó párizsi divat szerint öltözik és mindig végtelenül elegáns. Nos, az amerikai nők rögtön közelebb érezték magukhoz ezt az új, egyszerűbb, letisztultabb stílust, és ezt a szavazóurnáknál is kifejezték. Jackie Kennedy és a Marimekko egymásnak köszönhetik tehát, hogy a világ megismerte őket.
A cég a siker útjára lépett: 1965-re már 400 alkalmazottjuk volt, és már nem csak a ruhákkal foglalkoztak: textilipari termékek és szövetek, étkészletek és lakberendezési tárgyak egyaránt szerepeltek a repertoárban. A céljuk az volt, hogy a név mögött ne csak egy divatmárka álljon, hanem egy életstílus, egy szemszög, ahonnan egész másként látszik a világ. A termékek stílusa tehát nagyon egyedi lett: vidám és színes, laza és bohókás. Az 50-es, 60-as és 70-es évek divatos mintáit öntötték hordható illetve díszítésként felhasználható formába.
Armi Ratia 1979-ben meghalt, ezt követően nehéz idők köszöntöttek a cégre. 1985-ben a tulajdonosok kénytelenek voltak eladni egy finn sportszergyártó cégnek, de ez sem sokat segített: a 90-es évek elején a Marimekko nagyon rossz pénzügyi helyzetbe került, közel volt a csődhöz. A megmentő Kristi Paakkanen lett, aki megvette a céget és teljesen átszervezte azt. Az utóbbi években a pénzügyi fejlődés töretlen, a cégnek 2006-ban már ismét 400 dolgozója volt. 2007-től a legnagyobb tulajdonos és egyben a cég vezetője is Mika Ihamoutila lett. Már az ő vezetésével kezdődött meg az önálló Marimekko üzletek (Marimekko Concept Stores) megnyitása szerte a világon. A legtöbb persze Finnországban van belőlük, de akad Ausztriában is (Grazban). Így hát, ha az egész Marimekko választékból szemezgetni akarunk, át kell lépnünk bizonyos határt… de ha megelégszünk a soványabb választékkal is, akkor világszerte jóval több bolt van, ami forgalmazza a termékkollekció bizonyos részeit.”
Mindezek elolvasása után elmentem Stockholmba (persze nem emiatt, hanem emiatt), és meglepve tapasztaltam, hogy a „szállodám” oldalába pont egy picinyke Marimekko üzletet telepítettek. Először kintről fotózgattam, aztán bemerészkedtem és nagyon tetszett, amit láttam, ezért mikor odajött hozzám egy hölgy megkérdezni, hogy segíthet-e, akkor szomorú szemekkel ránéztem, és csak annyit mondtam, hogy:
– Tudja, én egy olyan országból jövök, ahol nincs Marimekko üzlet, és ezért ilyen messzire kellett eljönnöm, hogy láthassak egyet belülről, ezért szeretném megkérdezni, hogy ugyan fotózhatnék-e párat?
Erre a hölgy megkérdezte, hogy melyik is ez az ország és miután konstatálta, hogy valóban, ott tényleg nincsen márkabolt, így megengedte, hogy fotózzak párat. Na de tényleg csak párat ám!
Így születtek a következő fotók:
TOVÁBBI STOCKHOLMMAL KAPCSOLATOS CIKKEK:
ELECTROLUX DESIGN LAB 2013/9. (tudósítás a stockholmi döntőről)